tisdag 1 oktober 2013

Recensioner KORT&GOTT!


Här kommer en den olika Recensioner ifrån den senaste tiden. 

(Betygen är ifrån 1-5 (#) där 1 är lika med "skitfilm" och där 5(#) är lika med "heeeeelt fantastisk". En 3a(#) betyder "bra & sevärd" skulle man kunna säga. Så kolla nedan för lite Blockbusterd info ala Jaybird.)

Rush #### / Det är otroligt nära att denna filmen får toppbetyg. Detta är en alldeles lysande film om Formula1cirkusen på 70-talet då den brittiska playboyen Jason Hunt fightades med österrikaren Niki Lauda. Jag levde inte på 70-talet och kan inte så mycket om motorsport men filmen känns otroligt verklig. Filmskaparna har verkligen lyckats fånga verkligheten och det är som en dokumentär fast i spelfilmsformat, helt lysande. Ron Howard (Apollo13, A Beautiful Mind mfl) ligger bakom denna filmen där vi får se fantastiska Daniel Bryl som Niki Lauda och Chris THOR Hemsworth som Jason Hunt. En film du måste se.

Were The Millers (Familjetrippen) ### / Detta är en familjekomedi som alla kan se och den är verkligen rolig. Bra och rolig story som bärs upp väldigt bra av huvudrollsinnehavarna som Jennifer Aniston och Jason Sudekis. Jag behöver inte skriva så mycket mer än att du kommer garanterat att gilla filmen och du kommer att skratta.

Broken City ## / En film med både Mark Wahlberg och Russell Crowe i huvudrollerna borde ju vara en pärla men denna filmen är inte mer än okay. Filmen utspelar sig i NewYork och Russell Crowe spelar borgmästaren som är allt annat än god och Mark Wahlberg är en misslyckad polis som nu jobbar som privatdetektiv. Som detektiv så får han reda på lite för mycket information om just borgmästaren....hmmm ja ganska spännande men ingen höjdarfilm tyvärr.

Mission to Lars ## / Ännu en dokumentär och i denna filmen får vi följa två syskon som ska uppfylla sin autistiska brors absoluta dröm och det är att få träffa Lars Ulrich i Metallica. En fin och enkel film på många sätt. Inget måste men fin och bör egentligen vara en instruktionsfilm för folk som jobbar med autisktiska personer eller liknande.

Klitschko #### / Detta är dokumentärfilmen om bröderna Klitschko. En i mitt tycke väldigt intressant dokumentär där vi får följa världens bästa tungviktsboxare in på livet. Vi får hela berättelsen hur dom två bröderna växte upp i Ukraina näst intill Tjernobyl tills idag då dom båda är dollarmiljonärer och är världsberömda. Ett måste för idrottsnörden.

The Imposter ### / En helt bisarr historia som man bör se. Detta är en dokumentär som du inte kan tro är på riktigt. Filmen handlar om en pojke som varit försvunnen i över 4 år men så en dg så får familjen ett samtal att deras pojke lever. Men frågan är om det verkligen är deras försvunna son eller om det är någon annan som dyker upp. Jättekonstig men sevärd, och "ja" historien är sann.

Pain & Gain ## / Nej detta blev inte så bra. Jag trodde att vi skulle få se en skön action/komedi men detta är något helt annat, är det komedi/skräck?  Filmen överraskar negativt... Visserligen är Mark Wahlberg bra i sin roll och The Rock är väldigt bra men filmen i sig håller inte. För dåligt eller sjuk story som inte blev bra på film. Den är verklighetsbaserad och det brukar bli bra så men detta blev inte bra. 

Elysium ##### / Årets bästa film hittills alla kategorier. Niell Bloomcamp följer upp fantastiska District 9 med en ännu bättre film. Detta är sience fiction när den är som allra bäst. En kollosalt snygg film, allt ser för verkligt ut och ändå är filmen inte i 3D (vilket är bra). Herregud vad bra film, jag vill se den igen nu! 

Monsters University ### / Äntligen så får vi träffa Mike och Sully igen och denna gången så går vi tillbaka i tiden då dessa monsters gick på college. Jätterolig film för hela familjen. I klass med 1an helt klart.

Dumma Mig 2 ### / Jag hade gigantiska förväntningar så 1an är kanske den roligaste Animerade filmen någonsin. Men 2an överträffade inte 1an men det är fortfarande en väldigt bra familjefilm.

The Wolverine #### / Ännu en X-Men spinnoff och ännu en kanonfilm med min personliga favorit bland superhjältarna. Nu får vi följa med Logan på en resa till Asien när en gammal vän dyker upp i hans liv, men ska man kalla han för vän är frågan. Jag hade stora förhoppningar på filmen och jag blev inte besviken, jag tycker att denna spinnoffen är bättre än X-Men orgins:Wolverine tillexempel.  

Officer Down ## / En tung bad-cop-rulle om en snut som sitter i skiten. Snuten spelas av alltid lika duktiga Stephen Dorff som gör det bra men själva filmen kanske inte går till världshistorien som den bästa genom alla tider men jag tycker att det är en stabil film som du lätt kan se en fredagskväll hemma i soffan. Tiden skulle inte vara bortkastad men kanske inte fantastisk heller.

Man Of Steel ## / Äntligen så skulle jag få sen den! Den nya Supermanfilmen som Zach Snyder ligger bakom. Wow, längtan var över men detta blev skit! En jättebesvikelse!!! Jag vill inte skriva mer för det finns för många saker i filmen som jag störde mig på. Detta blev nog den största biobesvikelsen för mig någonsin. Faktum är att jag tycker att den förra filmen Superman Returns är bättre (så bra var Man of Steel) !

Dead Man Down ### / Här får vi se svenska Noomi Rapace tillsammans med Colin Ferrell i en väldigt spännande film som håller bra klass. Bra välskrivet manus och handlingen är mkt bra. Jag tycker både Noomi och Colin Ferrell gör det riktigt bra och detta är en film jag kan rekommendera. 

World War Z ##### / Oj, denna filmen gillade jag verkligen. En verklig zombie film skulle man kunna säga att den är. Känns som att detta skulle kunna hända på riktigt och det är en bra känsla. En nervkittlande film med en fantastisk Brad Pitt i huvudrollen. Det blir fullpott!

Pacific Rim #### / Årets fetaste och tyngsta film helt klart. Ta det bästa ifrån Transformers och sätt ihop det med Godzilla så har du en cool film. Galna men underbara Guillermo Del Toro 

Now you See me #### / En helt fantastisk film som underhåller dig till tusen. Ett "dreamteam" av olika magiker sätts ihop för att chocka hela världen och dom chockar verkligen alla! 2013 års stora överraskning hittills!

This is 40 ### / En härlig komedi med dramainslag. Det är några år kvar tills jag fyller 40 år men jag kan ändå känna igen mig väl och det är vid dessa situationer man skrattar gott. Men filmen är inte bara rolig, den är känslig också. Drama/komedi skulle jag vilja kalla filmen för. Alltid lika fantastiska Paul Rudd spelar en av huvudrollerna och det är kanske därför som jag gillade filmen så mkt. Ska man klaga på ngt så är filmen alldeles för lång.

Hangover 3 #### / Asså man kan inte klaga på filmen, så gör inte det! Jag vet att många är skeptiska som har sett den pga att den inte är exakt som dom andra två filmerna. Men 3an levererar och är skitrolig. Faktum är att storyn i 3an är väldigt bra. Denna filmen avslutar en fantastisk triologi på ett bra sätt (inte sjukt jävla jättebra men stabilt och kul). 

     -----------------------------      -----------------------------      ------------------------------
Iron Man 3 ### / Ahhh äntligen ...! Så kände jag när jag satte mig ner i biosalongen för att återigen se Robert Downey Jr i plåtdräkt. Denna gången så har Tony Stark det jobbigt. Han ska inte bara slåss mot skurkar utan han slåss mot mentala problem och förhållandet till Pepper Potts sätts på prov. Förutom en alltid glimrande R D Jr är filmens oväntade tvister och skurken The Mandarin det som bär filmen. Gillar du Marvel rullar så kommer du inte att bli besviken. 

Bones Brigade ##### / Dokumentärfilm om skateboardens första idoler och hjältar. Vi får följa med bland annat en ung Tony Hawk på hans resa från ung grabb till vuxen multimiljonär. En otroligt bra dokumentär och en av dom bästa jag sett i genren och jag har sett många. Såg filmen på Netflix.

Oblivion ### / Vi får igen se Tom Cruise i en film(det har vi gjort förr) och gamle Tom presterar verkligen. Det var längesen jag såg en så vacker film, miljöerna som är uppbyggda är otroligt fina och filmens mystik bara växer ju närmare slutet vi kommer. Oblivion är en mix av MadMax, Wall-E, Independence Day och lite Matrix....tyyyp så kan man säga.

The Place beyond the Pines #### / Ett väldigt starkt drama där vi får se tre olika filmer i en skulle man kunna säga. Vi får se Bradley Cooper, Eva Mendez och en igen helt sjukt bra Ryan Goosling. Direkt när filmen startar och inledningsscenen med Ryan Goosling drar igång så fångade filmen mig totalt.

Flight ### / Vi får se Denzel Washington som alkoholiserad pilot i detta drama där Denzels karaktär slåss mot alkoholismen och mycket annat. Välspelat och väldigt bra drama.

Kon-Tiki #### / För att vara en nordisk film så är denna filmen väldigt väldigt bra. För att vara en "ligga o flyta på öppet hav film" som Berättelsen om Pi så är den väldigt bra. För att vara en film baserad på verkliga händelser så är den väldigt bra. Jag gillade denna filmen helt enkelt. Heja Norge :)

Croodarna #### / Välkommen till en sagolikt vackert animerad värld. Croodarna är filmen om stenåldersfamiljen som en dag får upp ögonen för resten av världen och inte bara deras grotta. Ett familjeäventyr som har allt.

Argo #### / Ben Affleck är mannen bakom och framför Argo om man nu kan säga så. Han har inte bara huvudrollen utan står för regin också. Ben Affleck är ett geni och förtjänar Oscarstatyetten för Bästa Film. Väldigt bra film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar