torsdag 15 april 2010

Clash of the Titans


Nu börjar den heta bio våren dra igång! Det är inte en dag försent, då det faktiskt har stått still ett tag med endast ett fåtal tama filmer på tablån. Så i onsdags när stor filmen Clash of the Titans hade premiär, var jag givetvis där!

Ska börja med att jag har inte sett den "gamla" filmen och är därför säkert inte lika besviken som alla dem som har sett filmen med samma namn från 1981. Det står en del negativt om filmen på forum samt filmsidor och den populäraste kritiken är att den första filmen är bättre samt att 3D effekten inte är bra. Jag kan bara bekräfta en av dem, och det är 3D effekten som är svag, man kan lika gärna kolla vanlig 2D då den filmats i det formatet sen konverterats till 3D i efterhand. Det är nu jag förstår varför James Cameron är så skeptiskt till detta sätt att "3D-filma". För en jämförelse med Avatar´s 3D effekter som filmats med 2 olika kameror och bearbetats försig i studion visar en tydlig utklassning, till Avatar´s fördel. Så mitt tips se den i 2D.

Filmen då?! Jo en helt ok action rulle med mytologiska inslag och faktiskt lite Sagan om ringen inspirerad. T ex när "the Kraken" kommer tänker jag genast på att Argos känns som Hellms Deep. Vi får se alla gudar i ett jävla tempo och de är inga dåliga skådisar i denna. Liam Nesson (Zeus), Ralph Finnes (Hades) skandinaviens bidrag Madds Mikkelsen som spelar tjurig soldat och passar rätt bra som de, sen har vi ju Avatar och terminator stjärnan Sam Worthington som spelar Perseus, Zeus son. Kan inte klaga på deras prestationer dem är alla mycket bra. Storyn går ut på att människan trotsar gudarna och i vrede låter Zeus sin broder Hades gå lös på människan. Och bara en kan stoppa honom, japp ni gissa rätt Perseus. Han ger sig ut med ett härligt gäng soldater och jägare, för en resa som ska sluta i just Argos där dem börja. På vägen dit träffar dem bl a min favorit karaktär, Djinn en mummie liknande skepnad som till största del var gjord av förkolnadbark, han va kung!!

Som sagt helt ok action ingen vidare djup i storyn utan det är hämnd som gäller ingen annat och fortaste vägen dit. Vill ni sjunka ner och se killar i kortkjol slås med svärd två timmar då är detta filmen för dig!
Jag ger filmen 6 av 10 peagasusar och det är närmre en 5:a än en 7:a...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar