tisdag 21 juni 2011

Super8 recension


Det har tisslats och tasslats om denna filmen länge. Det har varit locket på ifrån alla, inte ens skådespelarna fick redan på något om filmen då dom fick sina roller.

Givetvis är det mystik runt ett så pass stort projekt som Super8 när en viss J.J Abrams ligger bakom filmen. J.J Abrams är mannen bakom tv-serien LOST om du inte visste det. Nu när du vet det så förstår du varför detta filmprojektet har varit så hemligt.

En viss Steven Spielberg har varit med på resan och producerat filmen och man kan allt känna Spielberg-vibbar genom hela filmen. Jag tänker mest på E.T-vibbar då själva filmen Super8 är rätt så lik E.T på många sätt och vis. En dos Jurassic Park får man också som biobesökare men jag ska inte avslöja för mycket för dig, du måste se och uppleva med egna ögon.

Det är nämligen så att filmen handlar om ett kompisgäng med några ungdomar som kommer över något ifrån rymden......ganska så likt E.T, eller hur!?
Tänk er E.T som är lite blodtörstigare och coolare så har vi Super8....nästan.

Super8 är väldigt spännande och filmen lever på sin mystik. Man undrar hela tiden vad det är som händer och vad som kommer att hända, LOST känslan är påtaglig!

Det som imponerar mycket på mig är hur dom lyckats bygga upp dåtiden så himla bra. Filmen utspelar sig 1979 och allt är så bra gjort. Faktum är att jag inte hade blivit förvånad om det nu i efterhand kommit fram att filmen är ifrån 1979 på riktigt, att någon har helt enkelt hittat en filmrulle där ifrån och framkallat den nu. Vore det inte för dom snygga specialeffekterna så hade det helt klart kunnat vara så.

Jag anser att filmen är för dom lite yngre dock. Är du runt 9 till 14 år så är nog filmen helt magiskt bra. Jag stannar på väldigt bra!
Filmen får ändå en stabil 4a i betyg av mig för att den är så välgjord, snygg och spännande.
Detta är en kvalitétsfilm helt enkelt och jag ser fram i mot att kunna se den med mina barn då dom växt till sig lite.
Så 4 Jaybirds av 5 till SUPER8 !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar