måndag 10 januari 2011

127 timmar

Såg för några år sedan en intervju, som länge var kvar i minnet på mig. Det var en sen torsdag kväll och det enda intressanta på tv:n var Jay Leno. Mitt emellan allt vanligt dravel och alla torra skämt så dök det upp en okänd kille vid namn Aron Rolston och hans historia var helt enorm. Hans missöde blev sedan en världsnyhet och jag tror inte det är någon som undgått hans otroliga kamp.

Så här beskriver imdb.com 127 hours "mountain climber becomes trapped under a boulder while canyoneering alone near Moab, Utah and resorts to desperate measures in order to survive." Filmen baseras på just Aron Rolstons kamp under 5 dagar i 2003. James Franco spelar Aron och han gör det mycket bra. Mannen bakom filmen är Danny Boyle och jag kan inte tänka mig någon bättre lämpad för jobbet. Boyle har med sin otroliga förmåga att få till rätt känsla och en alltid närvarande mänsklig-empati i sina verk lyckats göra det igen, en riktigt jävla bra film. Om ni inte vet vem Boyle är så kanske filmer som Slumdog Millionaire, 28 dagar senare, Beach och Trainspoting bl a kan hjälpa er på traven. Nu tror jag ni känner igen honom eller iaf hans verk.

Filmen är helt fängslande och man sitter verkligen och vrider sig under Arons jobbigaste stunder. Boyle har inte sparat på krutet och visar absolut allt, och detta i en film som innehåller en amputation gör ju att man förstår att det blir blodigt. Men hela tiden är det människan i centrum och alla val o kval han går igenom. Jag konstaterar att ni måste se denna och att filmåret 2011 inte kunde startat bättre. Premiären är i februari och ni bör stå där i kön för den här vill ni inte missa.

Här är Aron själv i en intervju där han beskriver hur han amputerade sin arm http://www.youtube.com/watch?v=B2XLoQ1xYB0
Kan ni tänka er in i det situationen själva, fy fan vad stark han e!

BETYG: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar